Khamis, Julai 30, 2009

Perasaan... Mengerti, Dimengertikan dan Mengertilah

Salam kepada khalayak pembaca budiman. Terlalu sukar untuk memahami dan terlalu aneh hidup ini. Ada kalanya hati selalu berkata "inikah caranya, inikah jawapannya, inikah yang perlu saya lakukan untuk meneruskan perjalanan yang sangat berliku dan penuh duri ranjau yang berbiku". Apakah ini harga yang perlu saya bayar untuk mendapatkan "sesuatu" itu?? Saya sering tertanya-tanya, berfikir-fikir dan merenung-renung kembali, bagaimanakah cara yang harus dilakukan agar "sesuatu" yang satu itu dapat menjadi milik saya. Pada hemat saya yang cetek ilmu ini, sesuatu yang sukar untuk kita dapatkannya bermakna nilainya terlalu tinggi dan akan dihargai hingga bila-bila namun, saya terfikir mengapa "sesuatu" yang satu itu agak sukar untuk saya menggapainya ibarat saya dihanyutkan oleh aliran sungai yang deras dan saya cuba untuk menyelamatkan diri dan mencapai apa yang ada, namun yang mampu saya capai hanya dahan kayu yang kecil dan saya terus asyik dibawa arus deras yang belum ditemui kesudahannya. Ada kalanya saya umpama berada dalam mimpi yang bukan realiti, berada dalam diri yang bukan sendiri dan dalam jiwa yang tidak mengerti. Apakah yang harus saya lakukan supaya pengertian terhadap "sesuatu" itu dapat dimengertikan. Wahai hati, jiwa dan kalbu, cuba kalian renung kembali dan carilah jawapannya. Kini mengertilah benak yang satu, bukan mudah mendapatkan "sesuatu" yang satu itu kerana ia perlukan pengorbanan yang sangat bererti. Begitulah kehidupan...

Tiada ulasan: