Khamis, Jun 26, 2008

Tanaman Hiasan Khasiat Makanan & Ubatan

Pengarang: Ong Hean Chooi
Penerbit: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Tempat Terbit: Kuala Lumpur
No ISBN: 9676118923
Tahun Terbit: 2006
Harga: RM 48.00
Jumlah Halaman:
Kulit: Nipis

Sinopsis

Selain menawarkan keindahan, tanaman hiasan juga mengandungi hikmat sebagai makanan, minuman, bahan kosmetik, ubatan dan racun. Tahukah anda bahawa ati-ati dan puding boleh dimanfaatkan oleh pasangan kelamin yang ingin merancang keluarga? Tahukah anda bahawa bunga jepun dan kaukasia mengandungi racun yang berupaya membunuh serangga dan haiwan perosak.

Cempaka, dulu-dulu, ekor kucing , dan gandarusa pula dapat merawat gonorea, kudis campak, sakit meroyan, bisul dan barah. Bunga butang, kiambang, dan tasbih bertindak merawat asma, diabetes, bronkitis, sifilis, tekanan darah tinggi, buasir dan senggugut. Bunga telang, kekwa, daun mangkuk dan lidah buaya pula sesuai digunakan bagi mengatasi masalah rambut beruban, botak dan muka berjerawat.

Buku ini memuatkan foto berwarna-warni 100 jenis tanaman hiasan yang dilegkapi maklumat tentang nama-nama vernakular, botani dan famili di samping huraian morfologi, kandungan kimia, taburanm kaedah penanamann, penyakit dan perosak. Bagaimanapun, fokus buku ini adalah pada aspek khasiat makanan dan ubatan tumbuhan tersebut.



Tiada ulasan: