Jumaat, Jun 20, 2008

Herba Sumber Perubatan Tradisional

Penulis: Ayob Ismail
Penerbit: G0lden Books Centre Sdn. Bhd.
Tempat Terbit: Kuala Lumpur
Cetakan Pertama: 2001
ISBN: 983-72-0445-1
Harga: RM 15.00
Jumlah Halaman: 83 halaman
Kulit: Nipis
Sinopsis
Kesihatan dan kesejahteraan merupakan satu nikmat kurniaan Tuhan, manakala setiap jenis penyakit merupakan ujian Allah kepada semua hambanya di muka bumi ini. Setiap penyakit ada ubatnya melainkan tua dan mati. Allah menyuruh hambanya berusaha dan berikhtiar untuk mengubati penyakit tidak kira melalui cara moden ataupun tradisional. Setiap penyakit itu pula telah Allah sediakan ubatnya dan terpulangkah kepada manusia untuk menggunakan cara apa sekalipun untuk menyembuhkan penyakit yang dihidapi.
Buku ini mengandungi rahsia 26 jenis herba untuk mengubati penyakit dan satu bahagian lagi merupakan bab berkaitan petua-petua umum. Misalnya pokok semalu (Mimosa Pudica) sangat terkenal bagi masyarakat kampung. Pokok ini sangat berkhasiat untuk penjagaan kesihatan. Antara khasiatnya ialah untuk mengecut, menguat dan membersihkan faraj, khususnya kepada wanita selepas bersalin. Pokok semalu juga berkhasiat untuk mengubat cekam di kaki yang pecah akibat dimakan air. Caranya ambil beberapa batang pokok semalu bersama akarnya dan campurkan sedikit kapur dan tumbuklah sehingga lumat. Selepas itu sapulah pada bahagian berkenaan, Insya Allah (hal. 49-50).
Antara petua umum yang menarik ialah gunakan daun pandan untuk mencegah lipas di kawasan rumah. Tukar daun pandan tersebut setalah ia layu (hal. 75). Selain itu untuk menghilangkan bau nasi hangit ialah carik-carikkan daun limau purut dan masukkan ke dalam nasi yang hangit dan tutup semula periuk (hal. 65).

Tiada ulasan: