Selasa, Jun 02, 2009

Judul: Khat & Jawi: Mutiara Kesenian Islam Sejagat
Pengarang: Abd Rahman Hamzah
Tahun Terbit: 2008
ISBN 978-983-52-0485-2
Halaman: 171 muka surat
Harga: RM 30.00
Bidang: Pengajian Islam
Buku ini membincangkan asal usul dan sejarah seni khat sejak zaman sebelum Islam. Setelah kedatangan Islam, tulisan ini melalui era yang begitu menakjubkan sehingga mencapai tahap kesempurnaan tertinggi dan penggunaannya tersebar ke merata–rata tempat di dunia.

Seterusnya, buku ini membicarakan aspek fizikal dan praktikal seni khat, meliputi jenis dan bentuk seni khat, selain memaparkan peralatan tradisional dan moden yang digunakan, kaedah pembelajarannya serta ciri–ciri penulis khat yang perlu dihayati. Beberapa tokoh seni khat teragung dipaparkan sebagai mengimbau kehidupan dan sumbangan yang telah ditinggalkan kepada generasi kini.

Selain itu, turut dibincangkan tentang fenomena mutakhir yang berlaku kepada seni khat dan jawi yang memaparkan usaha pihak penjajah Barat dengan pelbagai alasan bagi menghapuskan pengaruh tulisan Arab. Alasan mereka ini dipapar dan dibincangkan sehingga terbukti bahawa tuduhan mereka ke atas tulisan ini tidak berasas sama sekali.

Khat & Jawi: Mutiara Kesenian Islam Sejagat ditulis untuk membantu para pencinta dan pengkaji kesenian Islam mengenali seni khat dan jawi dengan lebih dekat serta sesuai dibaca oleh masyarakat umum yang berminat terhadap kesenian ini.
Isi Kandungan
Prakata
Penghargaan
BAB 1 SENI KHAT
BAB 2 SEJARAH PENULISAN AL–QUR’AN
BAB 3 GAYA AWAL
BAB 4 PERTUMBUHAN SENI KHAT MUTAKHIR
BAB 5 NAMA DAN JENIS KHAT
BAB 6 KELENGKAPAN SENI KHAT
BAB 7 TOKOH SENI KHAT
BAB 8 HURUF ARAB DALAM DUNIA ISLAM
BAB 9 SENI KHAT DAN JAWI DI MALAYSIA
BAB 10 AMANAH MEMULIHARA WARISAN JAWI
Penutup
Rujukan
Indeks

Tiada ulasan: